Blog

Spiritueel ondernemen – deel 2

Spiritueel ondernemen doe je vanuit je hart. Vanuit je energie. Vanuit jouw unieke energie. En vooral in ‘het unieke’ zit een belangrijke kern van spiritueel ondernemen. Want als je spiritueel onderneemt, is je onderneming een verlengde van jezelf. Want jij bent uniek.

Wanneer je tegenwoordig een bedrijf start, in welke tak dan ook, heb je een heel grote kans dat er mensen zijn die iets soortgelijks doen. Als ik kijk naar mijzelf bijvoorbeeld, ken ik al meer dan twintig webwinkels die edelstenen verkopen. En dan zijn er natuurlijk ook nog alle webwinkels die ik niet ken. Ondanks dit ruime aanbod, is mijn webwinkel toch uniek. Hoe ik dat doe vertel ik in deze blog.

Weet wat je niet wil en wat je wél wil

Een inkoppertje natuurlijk, maar zodra je een lijstje maakt met wat je wel en niet wil, kom je dichter bij je unieke zelf. En dit wel en niet willen gaat diep, want je business moet een verlengde zijn van jezelf. Denk dus na over wat je wil uitstralen, welk gevoel je bij jouw bedrijf wil hebben en welk gevoel je jouw klanten wil gaan geven. Wat wil je gaan verkopen of gaan doen en waarom wil je dat zo graag? Wat zou je absoluut niet willen? Hoe wil je gaan werken en waar wil je gaan werken? Dit zijn interessante vragen om over na te denken!

Kijk je ogen uit

Als ik ergens geïnspireerd van raak, is het wel door op Pinterest, Facebook en Instagram te kijken. Durf te kijken hoe anderen het doen en ga vervolgens mijmeren. Mijmeren is niets anders dan ergens over na denken zonder actie te ondernemen. Laat het door je gedachten dwarrelen. Hierdoor kan je uitvinden wat bij je past en hoe je deze inspiratie kan gebruiken voor wat jij doet of wil gaan doen. Blijf ook niet hangen bij één idee, maar zoek naar alle inspiratie die bij je past. Maak een moodboard, visualiseer hoe jouw bedrijf eruit gaat zien en hoe het zal gaan voelen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden; je moet het enkel zelf voorzien van eigen spaken en een leuk kleurtje. Maak het wiel echt van jou. Maak er een uniek bedrijf van.

Ga niet de copycat uithangen

Het meest irritante dat er is, is iemand die er met jouw idee vandoor gaat. En dat geldt ook andersom: ga nooit met het idee van een ander aan de haal. Er zijn zoveel edelstenenverkopers, maar hoe mijn website eruit ziet is uniek. Hoe ik de stenen fotografeer is echt ‘mijn ding’ en alle teksten zijn zelf geschreven. Dyona is een verlengde van mijzelf, een uniek iets. Wanneer je iets  gaafs ziet, bedenk dan eerst of het bij je past. Vervolgens of je wel een soortgelijk iets op de markt moet brengen, aangezien je niet altijd zin moet hebben om de concurrentie aan te gaan denk ik.

En als dat allemaal oké is: maak er je eigen ding van. Maak jouw foto’s en teksten uniek. Maak wat je doet uniek. Ga op zoek naar iets bijzonders wat anderen niet hebben. Want één ding is een belangrijk punt: degene die het als eerste doet zal daarin altijd de leider zijn, omdat het zijn of haar idee is. Door iets klakkeloos over te nemen is het nooit echt van jou. En het Universum houdt er niet van als je iets doet wat niet van jou is. Net zoals als je iets doet wat niet bij je past. Dan ga je tegen de stroom in zwemmen. En dat red je nooit.

Kracht

Weet je waarin voor mij een unieke ondernemer zich onderscheidt ten opzichte van een minder unieke ondernemer? De unieke ondernemers stralen een bepaalde kracht en zelfvertrouwen uit. Ze weten heel goed waar ze het over hebben, omdat het echt van hun is. Omdat het bedrijf zo verweven is met wie ze zijn. Je ziet het echt aan de manier waarop een ondernemer zichzelf presenteert en naar dát gevoel mag je op zoek gaan. Het gevoel dat je mega zelfverzekerd bent. Dat je echt weet waar je het over hebt. Dat je wéét dat dit is wat je moet doen. Dat het je zielenmissie is. Dat is spiritueel ondernemen.

Deel dit verhaal: