Blog

Chakra meditatie

Deze meditatie is simpel en heel doeltreffend. Je gaat ieder chakra langs en gaat zelf ervaren hoe het chakra voelt. Natuurlijk is dit iets wat je moet leren, maar ik weet zeker dat je dat kan.
Gewoon vaak oefenen!

Stap 1

Zoek een plekje op waar het rustig is, zet de telefoon uit en steek een lekker geurende wierook aan als je dat wilt. Adem vervolgens vijf keer rustig in en uit en probeer hierbij goed door je buik te ademen. Dit betekend dat je je buik uitzet bij het inademen en je buik weer plat wordt bij het inademen. Je schouders gaan niet tot nauwelijks op en neer als je goed door je buik ademt. (en echt, als je dit niet gewend bent is het best lastig. Probeer het maar eens!

Stap 2

Terwijl je ademt volg je de ademhaling die via de neus binnenkomt, door de luchtpijp naar je longen gaat. Voel hoe je buik uitzet en ruimte maakt voor de longen. Vervolgens adem je rustig uit door je mond waarbij jde lucht over je lippen voelt stromen.
Voel hoe je zit, met je billen op de grond, een kussen of een stoel. Hier zit je wortelchakra. Hoe voelt het terwijl je zo zit? Geef er geen mening over. Het voelt goed of niet goed en dat is genoeg voor nu.

Stap 3

Ga naar je schaambeen en leg daar je hand neer. Adem naar je hand en voel hoe dat voelt. Weer zonder mening, het is goed of niet goed. Leg je hand daarna iets verder naar boven (onder je navel) en voel hoe die plek voelt.

Stap 4

Leg je hand boven je navel, het zonnevlechtchakra. Wrijf langzaam met je hand met de klok mee over die plek terwijl je rustig doorademt. Hoe voelt dit chakra?
Is je aandacht even weg en denk je aan iets anders dan de chakra’s?
Geen probleem, breng je gedachten weer naar de oefening en ga rustig verder.

Stap 5

Leg je hand op je hart en adem diep in en uit. Hoe voelt dat?

Stap 6

Leg je hand zachtjes op het onderste gedeelte van je keel, op het holletje van je sleutelbeen. Wat voel je hier?

Stap 7

Leg twee vingers tussen je wenkbrauwen, het derdeoogchakra en ervaar hoe de twee vingers rusten op deze plek.

Stap 8

Leg je hand boven op je hoofd, op het kruinchakra. Adem een paar keer rustig in en uit en ervaar wat je voelt.Leg dan je handen op schoot en open je ogen.

Evaluatie

Probeer alles nog even langs te gaan. Welke chakra’s hebben aandacht nodig omdat zij niet helemaal lekker voelde? Waar ervaarde je onrust? Waar had je pijn? Dit zijn de chakra’s die uit balans zijn en die aandacht nodig hebben.

Deel dit verhaal:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.