Verwachtingen en zelfreflectie

Verwachtingen; we hebben ze allemaal en ze zitten helemaal ingebakken in ons dagelijks leven. Ook wanneer je online een bestelling plaatst, heb je een verwachting. En als je dan je pakketje ontvangt, kan het zijn dat dit 100% voldoet aan je verwachting. Maar wat als dat nou niet zo is? Hoe kan je goed omgaan met verwachtingen als je online shopt? In deze blog vertel ik je hoe ik dat doe en waarom een steen mij uitnodigt tot zelfreflectie.

Mijn eigen verhaal

In mijn tijd als Virtual Assistant bij Dyona, maar ook ver daarvoor, ben ik al vaak in aanraking gekomen met verwachtingen. Ik had zelf bepaalde verwachtingen bij bestellingen, zo ook bij eentje die ik van Dyona kreeg. Ik ben namelijk al zo’n 3 jaar  trouwe klant (en fan!) bij Dyona en heb inmiddels een mooie verzameling opgebouwd.

Zo weet ik nog dat ik een bestelling van een verrassingsdoosje deed bij Dyona. Ik was hierin vooral aangetrokken door de korting en vergat een beetje waar het eigenlijk om ging, namelijk dat je ‘random’ stenen zou ontvangen. Bij het uitpakken was ik dan ook teleurgesteld, want mijn verwachting klopte niet met wat ik voor me had. Zo kreeg ik twee stenen die ik al had, waren de stenen veelal van dezelfde kleur en ik had een beeldje en witte salie (terwijl ik had verwacht enkel stenen te ontvangen). Ik had een knoop in mijn maag en heb uiteindelijk Elise toch maar een bericht gestuurd. Zij reageerde ontzettend fijn en liet mij inzien dat dit pakketje niet zomaar bij mij terecht was gekomen. Ik heb er een nachtje over geslapen en ben daarna de informatie bij de stenen gaan lezen. En toen kwam ik erachter hoe erg deze stenen eigenlijk bij mij paste. Inmiddels staat het beeldje prominent in de woonkamer en vind ik haar prachtig. Ze staat daar samen met een stilbiet uit het verassingsdoosje. De honing calciet staat in de studeerkamer, voor positieve energie en concentratie. En de dubbele stenen? Die heb ik cadeau gedaan en daar een ander dus heel erg blij gemaakt!

Moeder aarde versus ‘stuk’

Een steen ontstaat in een verloop van miljoenen jaren. En wat moeder aarde in die miljoenen jaren dan maakt, vinden wij bij Dyona adembenemend mooi en bijzonder. De aarde geeft ons iets en dit is ontstaan zoals het bedoelt is. Geen mens heeft zich daar tijdens de groei tegenaan bemoeit, zoals dat wel is bij bijvoorbeeld een fabriek. Iedere steen is dus uniek.

Wanneer een steen gedolven wordt, betekent dit dat er van een groot stuk steen kleinere stukken worden gemaakt. Vervolgens worden er een aantal stenen getrommeld of geslepen. De vorm en de grootte hiervan is afhankelijk van het stuk wat is uitgehakt. De stenen gaan in machines om getrommeld te worden en hebben als ze klaar zijn allemaal hun eigen unieke vorm. Ze hebben vaak kleurverschil, verschillende insluitingen en soms inkepingen. Dat hoort erbij. En daar zit hem vaak de crux: de steen is niet ‘perfect geslepen’ en dan zou hij stuk zijn. Maar dat is dus niet zo. Hij is uniek.

En daar komt het stukje verwachtingen met perfectie om de hoek kijken: we zijn zo gewend dat de laptop die we kopen er exact hetzelfde uitziet als op de afbeelding, dat komkommers recht zijn en tomaten rood. Hierdoor hebben we steeds vaker moeite dat als we, bijvoorbeeld, een aventurijn die we bestellen niet éxact dezelfde vorm en kleur heeft als de aventurijn die we al hebben. We zijn gewend aan de perfectie, aan de kopieën. Maar met stenen werkt dat niet zo. Ze zijn uniek. Bij Dyona zoeken we hierin een middenweg door een aantal stenen per stuk te fotograferen, zodat je precies weet wat je koopt. Maar een groot gedeelte komt uit voorraad en daarbij zal je dan altijd een steen ontvangen die uniek is. Maar misschien anders dan je had verwacht of juist wel precies wat je had verwacht.

Zeggen dat een steen ‘stuk’ is, is dus eigenlijk een lastige. We maken van één groot stuk steen kleinere stukken en vervolgens worden deze ruw gehouden of getrommeld. Bij Dyona noemen we een steen dan ook niet snel stuk, maar altijd uniek. Toch zijn er een aantal gevallen waarbij we de steen wel ‘stuk’ noemen, zoals wanneer een steen in twee stukken breekt, terwijl een klant hem in één stuk heeft besteld. Toch is een steen nooit écht stuk, een steen gaat nooit echt stuk.

Op de foto zie je een voorbeeld van puur natuur versus 'stuk'. Je ziet berkristalpuntjes die zo uit moeder aarde komen. De mens heeft deze zo gemijnd en er verder niets meer mee gedaan (zoals kleuren of slijpen). Zoals je ziet hebben de bergkristallen geen perfecte punten, maar wij zien dit niet als stuk maar gewoon als puur natuur. Daarnaast zie je een geslepen amethist die door midden is gebroken. Dit noemen wij ‘stuk’.

Zelfreflectie

Kortom, als we het hebben over edelstenen dan hebben we het over een product dat uit de natuur komt en niet uit een fabriek. Elke edelsteen is weer uniek en wordt niet aan de lopende band met specifieke afmetingen geproduceerd. Daarnaast laten stenen je vaak in de spiegel kijken; ze zorgen voor zelfreflectie.

Als jij dus het gevoel hebt dat jouw edelsteen niet perfect is, waar heeft dit dan mee te maken? Heb je op meerdere gebieden perfectiedrang? Waarom ervaar jij dat deze steen dan niet perfect is? Wanneer zou de steen dan wel perfect zijn en wat zou dat je opleveren? De energie van de steen staat hier namelijk helemaal los van. Als ik naar mezelf kijk, had ik een verkeerde verwachting. Ik verwachtte enkel stenen, een diversiteit aan kleuren en geen dubbele stenen. Oftewel, een perfect pakketje dat perfect op mijn vooraf gestelde wensen was afgestemd. Maar Dyona kan dit bij het inpakken natuurlijk niet weten. Daarnaast ging het om een verassing, en ook dat leek ik even uit het oog te zijn verloren. Ik heb nu geleerd mijn verwachtingen bij te stellen en goed bewust te zijn van wat ik koop.

Wanneer je ervaart dat je steen niet perfect is en je verwachtingen niet kloppen, dan nodig ik je uit eens diep van binnen te onderzoeken waar deze gevoelens vandaan komen. Want daarin schuilt heel veel kennis en wijsheid. En wie had gedacht dat de stenen ons zoveel over onszelf zouden vertellen! En daarbij komt ook nog eens dat je vaak ontvangt wat je nodig hebt, ook al is dat niet exact wat je had verwacht.

En is je steen nou echt stuk bij je bestelling, dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal en kan je altijd contact met ons opnemen!

Ik hoop dat je iets hebt aan deze blog en dat het je mag uitnodigen tot zelfreflectie!

Liefs Silke   

© 2014 - 2018 Dyona | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.