Spiritueel ondernemen - deel 3

Weet je wat zo leuk is? Terwijl ik dit typ, denk ik aan vriendinnen die aan het begin van ‘de grote sprong’ staan. Oftewel, ze denken erover na om een bedrijf te starten. De een in de kruiden, de ander in het maken van mala’s en weer een ander denkt erover na om haar sieraden naar the next level te tillen en te gaan verkopen. Hoe tof is dat! Ik hou ervan. Van die stoere vrouwen (en mannen) die gewoon dé stap durven te zetten. Want het is nou eenmaal wel echt een stap. En wanneer je denkt dat je een goede start hebt gemaakt – kom je erachter dat het een gekkenhuis is. Een soort chaotisch gebeuren waarin je telkens voor je gevoel 10 stappen achterloopt, terwijl je hoofd zoveel nieuwe ideeën per dag produceert dat die 10 stappen op je voorloopt.

En ik wéét het gewoon. De ondernemers die dit lezen herkennen dit. Dat gevoel van chaos. Maar het is een fijne chaos. Misschien ben je er net zoals ik wel een beetje addicted aan. En dan komt er zo’n punt dat het teveel wordt. Dat je de chaos niet meer overziet en ’s avonds laat nog zit te werken en liever enkel wil huilen. En gelukkig is er dan deze blog. Op je om te beuren. Om je weer even wat inzicht te geven. Of om je voordat je de sprong gaat wagen, net even een stapje minder te doen laten achterlopen.

Durf uit te besteden

De eerste keer dat iemand tegen mij zei dat ik écht bepaalde dingen moest gaan uitbesteden, keek ik ze geschrokken aan. Want dat kost dus best wel wat en dat leek mij zo zonde van het geld. Maar ik zeg het je, je krijgt er veel voor terug. Mijn eerste uitbesteding is een boekhouder geweest. Ik ben echt niet van de cijfers en vond er niets aan. De boekhouder kost geld en nog best wel wat ook. Maar het scheelt mij zóveel gedoe. Ik kan het iedereen aanraden. Investeer hierin zodat jij je kunt focussen op je bedrijf opzetten en geld verdienen. En zo besteed ik steeds meer dingen uit die mijn creative flow verstoren. Bijvoorbeeld teksten laten corrigeren, Google SEO enzovoort. Uitbesteden is een goede stap. En kies hiervoor ook een bedrijf of een persoon waar jij je goed bij voelt.

Een goede voorbereiding is handig

Naast dat ik heel spontaan dingen doe in mijn bedrijf – zo weet ik pas een uur van te voren wanneer ik een winactie ga doen -  zijn er ook genoeg dingen die ik ruim van te voren voorbereid. Wanneer ik merk dat ik veel moet doen, maak ik tegenwoordig een stappenplan en schrijf per dag uit wat ik gedaan moet hebben. Ik zorg er hierbij altijd voor dat ik nooit een hele dag vol plan, want ook dat is funest voor mijn creative flow. Ik hou altijd wat tijd over voor creativiteit, mijmeringen en natuurlijk de werkzaamheden van de dag (in mijn geval dus bestellingen inpakken). Maar plan ook dagen in zonder een to do lijstje. To do lijstjes zijn heel handig, maar juist de ‘open’ dagen zijn voor mij heel inspiratievol. Durf dus ook soms gewoon te mijmeren en je te laten inspireren door een goed boek.

Mediteer. Visualiseer. Durf te dromen

Onlangs werd ik er nog boos op aan gekeken dat ik openlijk zeg dat ik geld wil verdienen, naast dat ik mijn werk leuk vind en het prachtig vind om mensen te helpen met de mooie artikelen die ik verkoop. Want het taboe op geld willen verdienen in de spirituele wereld blijft een dingetje. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik daar lak aan zou hebben en het gewoon eerlijk zeg: ik wil een goed inkomen hebben. Punt. Net zoals een leraar of een schoenenverkoper dat ook wil. En dat gun ik iedere ondernemer.

Ik begin de dag met een meditatie om de rust in mezelf te vinden. Vervolgens ga ik een wens visualiseren. In mijn geval is dat op dit moment een X aantal deelnemers voor mijn online edelstenencursus. Ik visualiseer het aantal, hoe ik me dan zou voelen en wat ik met de opbrengsten hiervan zou kunnen doen, zoals mijn bedrijf laten groeien! Door zo gericht te visualiseren en groot te dromen kom je ergens. En oja. Heb vooral lak aan wat anderen mensen vinden van hoe je iets moet doen. Ga je eigen weg. Durf dingen te doen die anderen niet doen. Durf uniek te zijn. Zoals ik in mijn vorige blog al schreef. Ben jouw unieke zelf en zet daarmee een uniek bedrijf op de kaart.

Dit is het laatste deel in de reeks 'spiritueel ondernemen'. Ik hoop dat je er veel inspiratie uit hebt kunnen halen. Heb je deel 1 en 2 nog niet gelezen? Klik hier voor deel 1 & klik hier voor deel 2

 

© 2014 - 2018 Dyona | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.