Spiritueel ondernemen - deel 1

Spiritueel ondernemen – deel 1

Naast alle vragen over edelstenen, krijg ik regelmatig een mailtje met de vraag hoe ik dat nou doe, zo’n webwinkel. Doorgaans reageer ik daar niet in detail op, mede omdat het niet mijn focus is om anderen te helpen met hun webwinkel. Toch krijg ik nu zó vaak die vraag dat het gaat kriebelen om er wat meer over te delen. Zoals ik anderen help met het vinden van de juiste edelsteen, hoop ik door middel van deze artikelen een klein beetje te helpen bij het waarmaken van je succesvolle webwinkel.

Ik heb een succesvolle webwinkel. Hoe je dat meet? Eigenlijk best simpel: Ik hoef er geen privégeld in te stoppen, verdien er mijn inkomen mee én de omzet groeit ieder kwartaal. Maar het is belangrijk om te beseffen dat dit niet zomaar komt aanwaaien en al helemaal niet wanneer je start.

De start
Starten met een webwinkel lijkt niet zo moeilijk, maar schijn bedriegt. Wanneer je duizenden euro’s investeert bij de start en alles gaat uitbesteden is het een ander verhaal, maar ik vertel jullie hoe ik het heb gedaan: met een klein budget. Zo ben ik begonnen met €400, - eigen investering. Van die €400, - kocht ik een aantal verschillende artikelen, maakte er zelf ook wat en had zo uiteindelijk 20 artikelen in de webwinkel staan. Daarnaast betaalde ik voor een webwinkelsysteem en kocht ik een paar inpakdozen en inpakmateriaal. De lay-out, de teksten en de foto’s voor de website maakte ik zelf en dat kostte mij dus niets. Uiteraard zat hier veel tijd in en die tijd moet je investeren terwijl je er niet meteen iets aan verdient.

Webwinkelvaardigheden
En daar komt meteen iets om de hoek kijken wat iedere (startende) webwinkeleigenaar moet hebben als je met een beperkt budget zoals dat van mij wilt starten: basisvaardigheden. Net zoals in ieder beroep heb je een aantal vaardigheden nodig om dat beroep uit te oefenen. En omdat het hebben van een webwinkel zo ‘makkelijk’ lijkt, zien veel mensen deze over het hoofd. Wanneer je niet over deze basisvaardigheden beschikt, is de kans groot dat je het niet gaat redden. Simple as that. Wat mij betreft zijn dit een aantal basisvaardigheden die je moet hebben of vooraf moet ontwikkelen. Zo moet je:
- Goede foto’s kunnen maken;
- Onderzoek doen naar hoe Google Analytics werkt;
- Teksten kunnen schrijven;
- Een mooie lay-out kunnen maken, dus de software begrijpen die je gebruikt;
- Leren hoe je reclame maakt (Google, Facebook, Instagram);
- Een grote mate van nieuwsgierigheid hebben om uit te vinden hoe alles werkt en waar je de artikelen kunt kopen die jij in je webwinkel wilt verkopen.

En die laatste, dat is een belangrijke. Ik krijg zo vaak vragen met of ik even een lijstje kan maken met welke leveranciers ik werk… Maar als je dat niet zelf kunt vinden, hoe denk je dan in hemelsnaam ooit een succesvolle webwinkel te hebben? Precies. Je moet dingen echt zelf kunnen uitzoeken: daar zit de kracht van het aanbieden van unieke artikelen. Als ik zou vertellen waar ik mijn artikelen allemaal vandaan haal, dan kopieer je mij en is er niets unieks aan. Zoek zoveel mogelijk zelf uit, durf fouten te maken en leer zo iedere dag weer iets nieuws.

Omzet en inkomen
In 2013 is er een groot onderzoek gedaan naar hoeveel de gemiddelde webwinkelier verdient. Schrikbarend genoeg had zo’n 80 procent van de ondervraagden nog nooit een modaal inkomen verdiend, had de helft een jaaromzet van minder dan €10.000,- (let op: omzet, geen inkomen!) en bestaat na vier jaar nog maar 41 procent van de gestarte webwinkels. Het is een al wat ouder onderzoek, maar helaas één van de weinige gedaan de afgelopen 10 jaar. En precies dit onderzoek laat zien hoe moeilijk het is om een succesvolle webwinkel te hebben. Verwacht niet dat je de eerste tijd inkomen haalt uit je webwinkel en herinvesteer iedere euro die er binnen komt zodat je de webwinkel kunt laten groeien. Ik heb de eerste twee jaar geen euro inkomen uit mijn webwinkel gehaald. Stel je dat even voor: werken voor niets. Werken om je droom waar te maken. Iedere euro omzet is teruggegaan naar de webwinkel. En nu pluk ik daar de vruchten van!

Uitbesteden
Natuurlijk doe ik niet alles zelf. Zo snap ik weinig van –d’s en –t’s, dus ik heb iemand die dat regelmatig checkt – ook deze blog is door Ilona (mijn grammaticale wonder) nagekeken. Daarnaast heb ik een boekhouder en heb ik nu ook iemand aangenomen die mij gaat meehelpen op de sociale-mediakanalen – maar dat is meer omdat ik zelf tijd tekort kom. Tussendoor helpen anderen mij ook weleens, maar heel veel doe ik toch zelf. Hierdoor is de webwinkel echt een verlengstuk van mijzelf en dat maakt mijn webwinkel uniek.

Dit is het eerste artikel in een reeks artikelen over ondernemen. In de volgende artikelen zal ik wat meer vertellen over wat Spiritueel Ondernemen voor mij inhoudt.

▲Terug naar index ▲

Foto: Picturized by Lotte

Dyona is tot en met begin januari 2018 gesloten i.v.m. de verhuizing naar een nieuwe ruimte. Wij zien je graag in januari terug in onze webwinkel.

© 2014 - 2017 Dyona | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.